השפעת ליקויי חמה על תרבויות

עשרות אמונות תפלות נקשרו במהלך השנים לליקוי החמה...
זה החושך שמעורר את הפחדים.
                                  

מחבר: מערכת iStrology

"ליקוי חמה" באנגלית הוא – Eclipse, משמעות המילה המקורית ביוונית היא "נטישה", זאת כיוון שהיוונים הקדמונים האמינו כי בעת ליקוי החמה, נוטשת השמש את כדור הארץ ותושביו.

במרוצת ההיסטוריה עמים רבים פיתחו תפיסות שונות בנוגע לליקויי החמה. ברוב התרבויות העתיקות האמינו כי ליקוי החמה הוא אות מבשר רע, המלמד על אסון או מוות הקרב ובא, ובמקומות מסוימים אף היווה סימן לנפילת שלטון. רבים האמינו שבזמן ליקוי חמה האלים משגרים לבני האדם, אזהרה.
היסטוריונים טוענים כי הקדמונים ידעו לנבא את מועדי ליקויי החמה והירח. כמו למשל, הפילוסוף היווני תאלס (624-546 לפנה "ס) רכש את המוניטין הרב שלו, בזכות כך שידע לחשב את זמני הליקויים ויכול היה להזהיר מפניהם.

מי בלע את השמש
ליקוי החמה המתועד הראשון בהיסטוריה התרחש, לפי חישובים עדכניים, ב-22 באוקטובר בשנת 2134 לפנה"ס, ומתואר בסיפור סיני עתיק.
הסינים האמינו שבזמן ליקוי החמה דרקון ענק ובלתי נראה מנסה לבלוע את השמש ועל מנת להתמודד ולגבור על הדרקון הטורף נהגו להרעיש באמצעות תיפוף, שקשוק כלי ברזל ונחושת וקריאות רמות. בנוסף, היו יורים חיצים לשמיים, בכדי להפחיד את הדרקון ולגרש אותו.
ליקוי חמה נחשב בסין כמנבא את עתיד הצלחתו ובריאותו של הקיסר, ולכן נודעה לו חשיבות מכרעת לחיזויים אסטרונומיים. בשנת 2300 לפנה"ס נערפו ראשיהם של שני האסטרונומים המלכותיים, שלא הזהירו את הקיסר לפני הליקוי. הקיסר יאו, רתח מזעם על שלא הכינו אותו מראש להפחדת הדרקון ולמרות שהשמש חזרה להאיר, הורה הקיסר לערוף את ראשיהם של השניים.
בשפה הסינית, משמעות המילה "רש" היא ליקוי חמה וגם "נגיסת השמש".

בתרבויות ההינדו את תפקיד הדרקון הנורא מגלם נחש ענק הסובב את היקום. בזמן הליקוי נפרד ורטרה מהשמש, איתה יש לו יחסים אמביוולנטיים והיא נחשבת לאהובתו-אויבתו.
כשהאירוע הזה מתרחש חובה לטבול במים עד הצוואר, מתוך אמונה שהטקס הפולחני הזה יסייע לשמש להתגונן.

ברומניה ובהונגריה, בעיקר באזור טרנסילבניה, האמינו שהליקוי הוא תוצאה של התנהגות לא הולמת כלפי השדים, ושהשד הגדול, וורקלאק, בולע את השמש, ובכך מתחיל מחדש את מחזור החיים.

על פי המיתולוגיה היפנית בזמן ליקוי חמה, יורדות טיפות רעל מהשמים השחורים, ועל מנת למנוע את חדירתן למי השתייה יש לכסות את פתחי הבארות. עד למאה האחרונה הצי היפני נהג לירות בתותחים כדי להבריח את הדרקון.

אצל הוויקינגים נולדו אגדות רבות הקשורות בליקויי החמה והירח, ובהם מתוארים הזאבים סקול והאטי, הנוגסים בירח ובשמש.

האינדיאנים, בני שבט הסראנו, האמינו שבזמן ליקויי החמה והירח רוחות רעות מנסות לנגוס בהם. בכדי להפחיד ולגרש את הרוחות הללו, ערכו השאמאנים טקסים שכללו ריקודים, שירים וקריאות.
בשבטים אינדיאנים רבים אף ירו חיצים בוערים אל עבר השמים בכדי להדליק את השמש מחדש.

לעומתם, שבטי הפומו, החיים בצפון-מערב ארצות הברית, כינו את ליקוי החמה "השמש שננשכה על ידי הדוב". על פי האגדה, הדוב הגדול יצא לשוטט בשביל החלב ונתקל בשמש. הם החלו להתווכח מי מהם יפנה את הדרך לטובת השני, ותוך כדי ויכוח, השמש ספגה נשיכה מהדוב. בהמשך דרכו מתעמת הדוב גם עם הירח - וכך נוצרים הליקויים.

סיפור מעניין מתייחס למסעו האחרון של כריסטופר קולומבוס לאמריקה, שנאלץ לעגון במשך שנה שלמה בחוף ג'מייקה ללא אספקה, כיוון שספינתו ניזוקה. הוא פנה למקומיים, אך אלו סירבו לספק לו מזון וסיוע. מאחר שידע כי ב-29 בפברואר 1504 צפוי ליקוי ירח, הודיע למנהיגי הילידים כי אלוהים כועס עליהם מאוד על שאינם מספקים את המזון הדרוש לו, ולכן הירח ייעלם. כשהילידים ראו שהנבואה התגשמה, הם התחננו בפני קולומבוס שיחזיר להם את אור הירח והבטיחו למלא את כל מחסורו. כעבור שעה ליקוי הירח נעלם וקולומבוס הודיע שאלוהים אכן סלח להם.

על פי היסטוריונים אירופיים, הקיסר לואיס מבוואריה, בנו של קארל הגדול, מת מרוב פחד כשחזה בליקוי חמה ב-5 במאי בשנת 840 לספירה. הבהלה שאחזה בו בעקבות כך שבמשך חמש דקות השתלטה עלטה על העולם, גרמה לו למות מרוב פחד. שלושת בניו התחילו מיד להילחם ביניהם על ירושת הכתר, מלחמה שנגמרה שלוש שנים אחר כך בחלוקת האימפריה לשלוש ארצות: צרפת, גרמניה ואיטליה.

לעומת רואי השחורות יש תרבויות הרואות בליקוי החמה סימן חיובי. ילידי טאהיטי, למשל, פירשו את הליקוי כהתעלסות השמש עם הירח. הם הופרדו - ורק נוגעים זה בזו, באמצעות הצל.גם בזמננו, האסקימוסים, תושבי האיים הסמוכים לאלסקה ותושבי אמריקה הארקטית מאמינים שהליקוי הוא גילוי של השגחה האלוהית - השמש והירח נוטשים לזמן קצר את מושבם ברקיע ויורדים לארץ כדי לבדוק שהכול כשורה.

מקרה בו ליקוי החמה הביא לתוצאה חיובית היה ב-28 במאי בשנת 585 לפנה"ס, צבאות הפרסים והיוונים היו אז בשיאה של מלחמה בת חמש שנים. ליקוי החמה הטיל פחד עצום על שני העמים והם ראו בליקוי אות משמים ומיד סיימו את המלחמה הקשה שניהלו ביניהם. ההיסטוריון היווני הירודוטוס (Herodotus) שתיאר את המלחמה כתב: "היום הפך ללילה".

השמש במסורת היהודית
ברבים מספורי המקרא ניתן למצוא עדויות למאורעות אסטרונומיים מיוחדים הקשורים בשמש. מוכר במיוחד הפסוק מספר יהושע בתיאור הקרב נגד האמורי: "ויאמר לעיני ישראל: שמש בגבעון דום, וירח בעמק אילון. ויידום השמש, וירח עמד..." (יהושע י, יב-יג)
חוקרי המקרא טוענים שגם הנביא עמוס מתייחס לליקוי חמה כאות לזעם האל ומבשר חורבן, כשהוא מאיים בפסוק: "והיה ביום ההוא, נאום אדוני, והבאתי השמש בצהריים והחשכתי לארץ ביום אור" (עמוס, ח, 9), היה מי שקבע כי ליקוי החמה עליו דיבר עמוס התרחש ב-15 ביוני בשנת 763 לפנה"ס, ושליקוי החמה הזה תועד על ידי הבבלים.

הנביא יואל מנסח זאת כך: "השמש ייהפך לחושך, והירח לדם" (יואל ג, ד). והנביא מיכה כועס על הנביאים ואומר: "ובאה השמש על הנביאים וקדר עליהם היום" (מיכה ג, ו). יש אזכורים נוספים של ליקויי חמה וליקויי ירח גם אצל הנביאים ישעיהו ויחזקאל.

גם הגמרא מפרשת את ליקוי המאורות כסימן לכעסו של האל: בזמן שהחמה לוקה סימן רע לכל העולם כולו. משל למה הדבר דומה, למלך בשר ודם שעשה סעודה לעבדיו והניח פנס לפניהם. כעס עליהם ואמר לעבדו טול פנס מפניהם והושיבם בחושך...לוקה במזרח סימן רע ליושבי מזרח, במערב סימן רע ליושבי מערב, באמצע הרקיע סימן רע לכל העולם כולו -- מסכת סוכה

ליקויים ביצירה
יוצרים רבים השתמשו בתופעת ליקוי המאורות ביצירותיהם. ביטוי לאמונות התפלות ולפחדים האנושיים הרבים בעניין הזה שהיו נפוצים באנגליה של המאה ה-16 מופיע במחזה "המלך ליר" של שייקספיר , שם אומר גלוסטר "ליקויים מאוחרים אלה של השמש וירח אינם מבשרים לנו טובות".

המשורר ג'ון מילטון בן המאה ה-17 כתב ב "גן העדן האבוד" "ליקוי שמש עמום משרה דמדומים הרי אסון על מחצית מהאומות, משתק מלכים מרוב פחד".

אייזיק אסימוב פרסם בשנת 1973 את הספר "עודני מאושר – מסע ליקוי חמה" המתאר את מסעו האוטוביוגרפי על הספינה "קנברה" ששטה לעבר החוף האפריקני, במטרה לחזות בליקוי החמה הארוך ביותר בזמן המודרני - 7 דקות.

בשנת 73 גם יצא התקליט של להקת הפינק פלויד –Dark Side of the Moon ובו השיר Eclipse שמסתיים בשורות -

                                                                                         And everything under the sun is in tune
                                                                                             but the sun is eclipsed by the moon

גם בקולנוע ליקוי החמה מופיע בסרטים רבים, למשל – 'ליקוי חמה בקנדהאר', סרטו של מוחסאן מחמלבאף, העוסק בעיתונאית קנדית ממוצא אפגני המיטלטלת לה בדרכי אפגניסטן בניסיון להגיע לאחותה שחיה בעיר קנדאהר ומתכננת להתאבד בזמן ליקוי החמה העתיד להתרחש.

ג'רי סיינפלד מזכיר את הליקוי בהקשרים אשר קשורים לחייו - "מחשוף הוא כמו ליקוי חמה. אתה לא יכול לבהות בו כי זה יותר מדי מסוכן. אתה אמור רק להעיף עליו מבט, לקבל מושג כללי, ומייד להסב את העיניים."

חזרה לעמוד קודםהדפסה

מאמרים נוספים באתר

תחזית אסטרולוגית ראש השנה תשפ"דתחזית אסטרלוגית שבועית 17.04.2015-23.04.2015תחזית אסטרולוגית לשבוע שבין 08.02.2013-15.02.2013 תחזית אסטרולוגית מדינית לראש השנה תשפ"דזמני ירח שחורמה מזל האופק שלך?משמעות מזל האופקנסיגה של כוכביםטיפים לעונת הליקוייםאש ואישה