נעורי נצח הם אינם אגדה

נעורי נצח הם החלום של כולנו, האם זה אפשרי?
האם נמצא את מעיין הנעורים הנצחיים מעבר לפנטזיות שלנו?
נעורים ללא זקנה וחיים ללא מוות, האם זו אפשרות?

מחבר: אנקה גרינברג


אנשים שעברו את גיל מאה, "סנטנריים" CENTENAR, ללא מחלות, סיקרנו תמיד את המדענים. מה הסוד שלהם לאריכות חיים?
היום על סף פענוח הגנום האנושי, האדם קרוב יותר מתמיד להגשים משאלת לב עתיקת יומין כמו גיל האנושות: איך לעכב את ההזדקנות ולהאריך את החיים?
מחקר חדש של אוניברסיטת וושינגטון ארצות הברית מנבא שבשנת 2040 תוחלת החיים בארצות הברית ובארצות מתקדמות אחרות תהיה 100 שנה, והמרחק לגיל 150 שנה אינו גדול.
מחקרים חדשים בתחום הגנטיקה נותנים תקווה שהתינוקות שנולדים היום, יחיו טוב לפחות עד גיל 150, אם לא יותר. זה אינו מדע בדיוני אלה תוצאות התפתחות מדע הרפואה.
מדענים כבר הצליחו להכפיל ולשלש את תוחלת החיים של חיות מעבדה (שמרים ,תולעים ועכברים), על ידי שינוי קצוות DNA בשם "טלמרים". הטלמרים, הם האחראים לחלוקת התאים. לכל תא יכולת מוגדרת של מספר התחלקויות ויכולת התחדשות, וכשהתהליך של חלוקה מסתיים התא מת .ידוע שהסיבה העיקרית להזדקנות תאים היא התפוררות של הטלמרים.
בכל העולם, מדענים מנסים למצוא פתרון להתפוררות הטלמרים, בכדי להאט את קצב ההזדקנות ולהאריך את איכות החיים עד גיל מבוגר מאד.
עד שהמדענים יהיו מסוגלים להשליש את תוחלת החיים אצל בני אדם ולא רק בחיות מעבדה, התפתחה תעשיה שלמה של אנטי אייג'ינג שמציעה תוספי מזון אולטימטיביים למלחמה בהזדקנות ולנטרול רדיקלים חופשיים ולהשלמת הורמונים כמו הורמון גדילה, הורמון מלטונין (שינה) והורמון הנעורים בשם DHEA.
אופנה משגשגת נוספת היא תעשיית ניתוחי פלסטיות, עבור כל אלה המחפשים קיצורי דרך ויש להם מספיק כסף לכך.
האנושות מקבלת כל יום תקוות חדשות לחיים טובים יותר והגיל המבוגר לא בהכרח חייב להתקשר למחלות ,נכות וסבל מיותר.
התפתחות הרפואה המודרנית מביאה בכל יום חידושים הקשורים להארכת החיים, איכותם ומניעת מחלות של גיל השלישי. אנשים לא מתים מזקנה, אלא ממחלות שנלוות לגיל המבוגר, מירידה בחיוניות ויכולת של גוף להתגונן מפני מחלות. למרות שלא קיימת עדיין הבנה מספקת בכל הקשור למנגנונים המביאים להזדקנות, בעולם המדע של הרפואה המודרנית מנסים למצוא פתרון ולעכב את התהליך.

תזונה
דר' רוי וולפורד, מומחה בעל שם עולמי לחקר ההזדקנות ופרופ' לפתולוגיה בביה"ס לרפואה באוניברסיטת UCLA , כותב בספרו: "אורך-חיים מקסימאלי" כי למרות שאיננו יודעים עדין את הסיבה המדויקת שגורמת להזדקנות, ישנן כיום שיטות להאט את קצב ההזדקנות.

על פי ד"ר וולפורד ניתן לחיות את החיים,עם מטבוליזם יותר מהיר,עם רמת סוכר טובה יותר, גזרה צעירה, כולסטרול נמוך ועם יותר תאים לבנים, המסוגלים להגן על הגוף מפני חיידקים ווירוסים באמצעות הפחתת קלוריות ותזונה נכונה.
ד"ר וולפורד מעלה את האפשרות לחיים של 120 שנה או יותר, אם רק נצליח לשמור על המשקל בין 10% ל 25% מתחת ל"משקל המוגדר", או מתחת למשקל הגוף הטבעי.


הוא ממליץ להוריד את סך הקלוריות היומיות בין 30%-40% באופן הדרגתי. להתרחק מדיאטות "כסאח" עם מספר נמוך של קלוריות ולבחור את הדיאטות שעוזרות לרדת באופן איטי במשקל. יש לחסל משקל עודף בטווח שבין 4-6 שנים, כיוון שאם מורידים במשקל מהר מדי, עולים בחזרה עם ריבית דה ריבית!
רצוי להתחיל להוריד קלוריות כבר עם גמר הגדילה, בכדי להשיג חיים ארוכים. אם נתחיל לספור קלוריות במחצית הראשונה של החיים, נשיג חיים ארוכים יותר, מאשר אם נתחיל זאת לאחר גיל 40.
אבל אף פעם לא מאוחר,עדיף מאוחר מאשר בכלל לא!

אל תאכלו סוגי מזון עם קלוריות ריקות כמו סוכר לבן, קמח לבן ואוכל מהיר.
תאכלו הרבה ירקות ופירות, בכל הצבעים והטעמים, הם מכילים הכי מרב החומרים שיכולים להאריך לכם את החיים במספר נמוך של קלוריות.
הימנעו כמה שאפשר משומנים מין החי. בדקו את המדבקות על המצרכים שאתם קונים, אם המוצר מכיל שומן מן הצומח, כנראה שזה שומן שעבר חימום וחמצון. תקנו מוצרים בסיסים עם עיבוד תעשייתי מינימאלי. כאשר מבשלים בבית יודעים בדיוק מה נכנס אל תוך התבשיל.
השתמשו לבישול רק שמן זית מכבישה קרה או בשמן אגוזים טבעי.
הורידו שימוש במצרכים מן החי העשירים בכולסטרול ושומן רווי כמו בשר בקר וכבש, העור מעל בשר עוף, שמנת, חמאה, חלב ומוצריו עם אחוז גבוה של שומן.
תאכלו הרבה דגים, הם מכילים אומגה 3 שעוזר למלחמה בחמצון השומן. תאכלו הרבה פירות וירקות, הם מכילים ויטמינים מינרלים והרבה סיבים תזונתיים שמנטרלים את השומנים בתוך המעיים ומנטרלים רדיקליים חופשיים.
יותר מ-200 מחקרים שנעשו בכל העולם מצביעים על כך שאכילת 10 מנות פירות וירקות ביום מקטינות את הסיכון לחלות בסרטן ב- 50%, ובכל גיל, גם בגיל מבוגר.
על פי כל התחזיות של העתידנים, מחלת הסרטן תהיה רוצח מספר אחד, כרגע מחלות לב וכלי דם הם במקום ראשון וסרטן רק במקום שני.תאכלו ירקות ופירות!
עוד ממליץ ד"ר וולפורד על תוספים של ויטמינים ומינרלים המעלים מנגנוני הגנה של התאים, רצוי להוסיף תוסף של ויטמינים כמו: ויטמין C, ויטמין E ובטה קרוטין (מי שלוקח תרופות מרשם חייב להתייעץ עם רופא המטפל).
תאכלו פירות וירקות טריים ועם מתאפשר תאכלו אותם אורגניים ללא חומרי הדברה.
עוד הוא ממליץ לאכול הרבה שום ותבלינים ולא להפסיק לעשות פעילות גופנית בשעות הפנאי, רצוי בחיק הטבע, כך תוכלו לישון יותר טוב.
ד"ר וולפורד טוען שיש סברה שיונקים חשים את רמת האנרגיה לפי כמות תאי השומן. ירידה בתאי שומן מעידה על מצב של מחסור, מצב המעורר מנגנון הגנה של התא. התיאוריה הזאת נתמכת בעובדה שעכברים שנולדו בהנדסה גנטית נשארים תמיד רזים ללא קשר עם כמות המזון שהם צורכים.
דיאטות עם מספר מצומצם של קלוריות אינן מתאימות לכל אחד, ולכן נוער, קשישים ואנשים חולים מאד, שזקוקים לתוספת קלורית,יעשו חושבים.

מדיטציה
באותה האוניברסיטה [UCLA] הפיזיולוג האמריקאי, ד"ר רוברט קית' וואלס, בדק תהליכי חיים אצל אנשים המתרגלים מדיטציה בקביעות ובעבודת דוקטורט שלו חקר את השינויים הפיזיולוגיים בגוף האדם בזמן תרגול מדיטציה.
הוא בדק בבדיקות מעבדה ובמכשירים רפואיים אחרים את גלי המוח, לחץ דם, יכולת נשימתית ,דופק הלב ומדדים נוספים. הוא החל במחקרו בשנת 1967 ובמשך כמה שנים, אסף כמות נדירה ואדירה של מידע, שמראה ללא עוררין, שבזמן מדיטציה מתרחשים בגוף האדם שינוים מרחיקי לכת.
התברר שנבדקים חשו לאחר כמה דקות מתחילת התרגול, התרגעות ושלוות נפש, קצב דפיקות הלב ירד, הנשימה הפכה לטובה יותר, איטית ועמוקה, צריכת החמצן ירדה בצורה משמעותית והגוף נכנס למצב היפו-מטבולי ועל המכשיר האלקטרואנצפלוגרף (EEG), הופיעו גלי מוח מסוג אלפא - גלי שינה, זאת כאשר הנבדקים היו במצב של ערנות.
בזמן שאדם רגיל זקוק למינימום בין 4-6 שעות שינה ביום כדי להגיע לרמת שלווה מקסימאלית, המתרגלים מדיטציה של ד"ר וואלס היו זקוקים רק לכמה דקות ספורות.
כל הנתונים מראים שלהרגשה סובייקטיבית של שלווה פנימית ורוגע יש בסיס פיזיולוגי אמיתי. חשוב גם לציין שהנבדקים היו מאד ערניים ולא במצב של טראנס.
בדרך זו הראה ד"ר וואלס בפעם ראשונה, לחבורה הרפואית הספקנית אשר לא מאמינה בשום דבר ללא מחקר רציני, שקיים קשר אדוק בין הגוף למוח. לפני שנים מספר הוגדר ענף חדש ברפואה שנקרא "פסיכו-נוירו-אימונולוגיה". ("פסיכו"- קשור במוח, "נוירו" – במערכת העצבים ו"אימונו" – במערכת החיסון) שהפך למדע חדש יחסית ומרתק. בכל מקום בעולם, וגם בישראל, חוקרים מדענים את הקשר בין הגוף והנפש.
ד"ר וואלס סיכם שאנשים שמתרגלים מדיטציה יום יומית הם צעירים יותר, לפי כל המדדים הביולוגים האפשריים, מאלה אשר לא מתרגלים. כל אלה שתרגלו מדיטציה יום -יום במשך 5 שנים היו צעירים יותר ב-7 שנים מבחינה ביולוגית , מאוכלוסיה באותו גיל כרונולוגי. אלה שתרגלו 7 שנים היו צעירים ב-12 שנים מבני גילם שלא תרגלו.
הפיזיולוג ד"ר צ'ארלס אלכסנדר מאוניברסיטת הרוורד. חקר קבוצות שונות של שיטות מדיטציה. הוא מצא שכל המתרגלים, ללא כל הבדל בשיטת התרגול, הראו שיפור ניכר לעומת הלא מתרגלים במישורים שונים כגון: יכולת למידה, יצירתיות, בריאות מנטאלית, שקט נפשי ומדדים אחרים. מדענים מ-215 אוניברסיטאות ברחבי העולם, כל אחד בנפרד, הגיעו למסקנות דומות, שמעידות על כך שמדיטציה מביאה לשיפור ניכר ביכולת השכלית כמו: ריכוז, יצירתיות, שיפור בצלילות אצל מבוגרים ושיפור יכולת למידה אצל סטודנטים.
גוף האדם יוצא נשכר גם בשיפור יכולת לב ריאה, שיפור בבריאות ועליה באחריות לגבי הבריאות, ירידה בחרדות, האטה בתהליך ההזדקנות, שיפור איכות השינה, ירידה בסיכון ממחלות לב, ירידה בצריכת קפאין, אלכוהול, תרופות מרשם וסמים.
נרשם גם שיפור ביחסי אנוש, חיזוק הביטחון העצמי, שיפור במצב הכלכלי, ירידה באלימות מילולית.

חשיבה חיובית
יש תמיכה מדעית רבה לחשיבה חיובית ככלי לשיפור הבריאות ולהאטת תהליכי הזדקנות. תחשבו שיהיה טוב- וכך יהיה!
הגישות הללו הפכו לכלי עבודה חיוני למטפלים כמו פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים שונים שמצדדים באופטימיות וחשיבה חיובית. לפי מחקרים מדעים אנשים אופטימיים הם בריאים יותר ומצליחנים יותר מפסימיסטים.
מסתבר שחולים עם מחלות קשות, כמו סרטן ואיידס, שרדו הרבה יותר זמן והתמידו בטיפולים, וכך זכו לאיכות חיים ארוכה יותר, מהפסימיסטים שהרימו ידיים מהר מדי.
פרופסור מרטין זליגמן מאוניברסיטת פנסילבניה הקים ענף חדש הנקרא "פסיכולוגיה חיובית" שאמורה להחליף את "קורבנו לוגיה" תורת הקורבן, ולחזק תכונות חיוביות אצל יחידים וקבוצות, בכדי להשיג איכות ואריכות ימים במצב אופטימאלי.
המרכז שפרופ' זליגמן עומד בראשו, עוסק בין השאר בחקר התכונות החיוביות המחזקות אותנו, ובהן אופטימיות, אהבה לעבודה, חמלה, גמישות מחשבתית, יצירתיות, אומץ לב ואלטרואיזם, תקווה, ובמניעה של תופעות כמו דיכאון וחרדות על ידי שינוי תבניות מחשבה והחלפת כוונה של ביקורת עצמית לקבלה ואהבה עצמית ללא תנאים.
יותר מטפלים ופסיכותרפיסטים משתמשים בדמיון מודרך וחשיבה חיובית כדרך יעילה לטיפול בבעיות נפשיות בשילוב עם טיפולים קונבנציונאליים.הם מסבירים שמחשבה חיובית ממגנטת מציאות טובה יותר עבורנו. מחשבה היא אנרגיה ואנרגיה ממגנטת.


ו...אהבה
ד"ר דויד ווקס מנהל מחלקת בריאות הנפש של גיל המבוגר בבית חולים ציבורי באדינבורו, סקוטלנד, ממליץ בחום לעשות אהבה לעיתים קרובות יותר בכל גיל ובמיוחד בגיל השלישי. על פי מחקר שהוא ערך, הקבוצה שהייתה פעילה מינית נראתה צעירה יותר ב-10 שנים מהקבוצה הלא פעילה, שהייתה נראית בגיל הכרונולוגי שלה. לפעילות מינית יש יתרונות נוספים, והיא מסייעת לשינה טובה יותר והפחתת מתחים וחרדה.
ידוע שאנשים אשר חיים בזוגיות, בריאים יותר מאשר ערירים, אז אל תפחדו מאהבה! הזמינו לכם בעזרת התת מודע זוגיות מושלמת, אושר עילאי,חיים ארוכים ובריאות משגשגת!


לסיכום:
רצוי מאד להיוולד למשפחות שהסבים וסבתות עוברים בכיף את גיל 100, להפחית קילוגרמים מיותרים ומספר קלוריות, לצרוך אותם מאכילת פירות וירקות. יש איסור מוחלט על אכילת סוכר לבן ,קמח לבן ומרגרינה.חייבים לשתות הרבה מים במקום משקאות מוגזים וממותקים. הפסיקו לעשן ועל תרשו שיעשנו לידכם, רצוי שלא לאכול שומן מן החי במקום זה העדיפו לאכול דגים, אגוזים, גרגירי פשתן, שום ודגנים מלאים.
חשוב לשתות תה ירוק וחליטות צמחים במקום קפה, לשתות יין אדום יבש במקום ערק, קוניאק וויסקי. בקרו במזללות של מזון מהיר רק לעיתים רחוקות.
יש למרוח קרם הגנה ולא להימצא בשמש בין השעות 09:00-17:00, רצוי להיות עם כיסוי ראש ,משקפי שמש ובגדים ארוכים.
תקנו רק מצרכים בסיסים, רצוי אורגניים, לא אוכל מעובד, שימורים, צבעי מאכל ומשמרים. צמצמו בצריכת מוצרי חלב, בקר עם אחוזי שומן גבוהים, תעדיפו שתית חלב סויה, חלב אורז. החליפו את ההורמונים לגיל המעבר בטופו ומוצרי סויה כתחליף לאסטרוגן.
חשוב לשמוח, לחייך ולצחוק, גם בלי כל סיבה. לחשוב חיובי, להתפלל, להפעיל את כל השרירים בקביעות, להפעיל את המוח.. לעשות יוגה, צ'י גונג, טאי-צ'י.
לרקוד, לשחות, ללכת (עם או בלי כלב), לרכב על אופניים, לרוץ ולעשות לפחות 5 דקות מדיטציה בכל יום.
מומלץ לעבוד רק בעבודה שאוהבים, לחיות בזוגיות מאושרת, לא להפסיק לעשות סקס, לישון, כמו תינוק, 7 שעות בלילה.
יש לקחת תוספים של ויטמינים ומינרלים - לפי יעוץ מקצועי, לבקר בקביעות אצל הרופא המשפחה. אם יש לכם מזומנים מיותרים, אתם יכולים לעשות ניתוח למתיחת פנים, הרמת גבה ושאיבת שומן. אם נשאר עוד כסף אפשר לקחת הורמוני אנטי אייג'ינג כמו מלטונין, הורמון גדילה וההורמון הנעורים- DHEA (אגב, לא כולם קיבלו אישור של משרד הבריאות הישראלי).

לטווח ארוך אנחנו מצפים שפענוח הגנים לאריכות חיים יסייע למנוע מחלות זקנה וגם יעזור לבני האדם לחיות חיים ארוכים במיוחד, לחיות עד גיל 100 ולהרגיש כמו בני 20 !

אנקה גרינברג - מטפלת רב תחומית
גילוי והגברת כוחות ריפוי טבעיים וחיזוק כוחות הנפש על ידי פרחי באך וטיפולים הוליסטיים, להשגת איזון וריפוי טבעי.
מדריכת מדיטציה בדמיון מודרך, תנועה אינטואיטיבית ואנרגיה אוניברסאלית.
ליצירת קשר:
ancag@eilatcity.co.il טל': 050-7280237

חזרה לעמוד קודםהדפסה

מאמרים נוספים באתר

פאנג שואי: שפת הגוף של הביתשינה וחלומותמה בין מגידי עתידות ויועצים רוחנייםשחזור גלגולים לתיקון הקארמה לסדר את החיים עם פנג שוואי היכן הנשמה התאומה שלי?פנג שוואי מביא צבע לחייך משמעות הפסח על פי הקבלהתטא הילינגבלי עין הרע - חלק ב